آنژیوگرافی

در ابتدای این مقاله سعی می کنیم تا به بیان معنی آنژیوگرافی بپردازیم و در ادامه درباره علت نیاز به آنژیوگرافی و عوارض و آمادگی جهت انجام آنژیوگرافی خواهیم پرداخت پس با ما در ادامه همراه باشید.

از آنژیوگرافی برای معاینه رگ ها خونی قلب استفاده می شود. آنژیوگرافی نشان می دهد که آیا بیمار با خطرات قلبی مواجه می باشد یا خیر و آیا رگ های خون رسان قلب را مسدود کرده اند یا خیر؟

برای انجام آنژیوگرافی نیاز به تزریق ماده حاجب می باشد که با تاباندن پرتو ایکس آشکار می شود. دستگاه پرتو ایکس تصاویری را با استفاده حاجب به دست می دهد و پزشک با مشاهده این تصاویر رگ های خونی را بررسی می کند و در صورت وجود مشکل پزشک در جهت درمان بیماری کار خود را آغاز می کند.

در چه زمانی آنژیوگرافی تجویز می شود

هنگامی که درد قفسه سینه وجود دارد که نشانی از  بیماری سرخرگ می باشد آنژیوگرافی تجویز می شود. از دیگر مواردی که آنژیوگرافی توسط پزشک تجویز می شود مشاهده درد در قفسه سینه، فک، گردن و بازو می باشد. اختلالات مادر زادی، دریافت نتیجه  هایی غیر طبیعی در آزمایشات غیر تهاجمی استرس قلب، مشکلات رگ خونی یا اسیب دیدن قفسه سینه و مشاهده نشانه هایی که نشان از مشکل در دریچه قلب دارد از دیگر مواردی است که آنژیوگرافی تجویز می شود.

انجام آنژیوگرافی دارای علائمی شدید نمی باشد اما میزان عوارض و خطرات در آنژیوگرافی بیشتر از نوار قلب الکتروکاردیوگرام و اکوکاردیوگرام و تست استرس می باشد.

آنژیوگرافی چه عوارضی دارد

آنژیوگرافی به عنوان یکی از روش های تهاجمی برای تست قلب با خطراتی همراه است. یکی از عوارضی که می توان برای آنژیوگرافی نام برد قرار گرفتن در اشعه ایکس می باشد که البته دارای خطراتی جدی نیست ولی از دیگر عوارض آنژیوگرافی می توان به حمله قلبی، سکته مغزی،آسیب دیدن سرخرگی که کاتر به آن وارد  می شود، ایجاد آلرژی، اسیب به کلیه، خونریزی و عفونت اشاره نمود. تمام این موارد در کلینیک تخصصی قلب و عروق دکتر ریاستی بررسی شده و بهترین راه حل ها برای آن ها به کار گرفته خواهد شد.

آمادگی برای آنژیوگرافی

غیر از مواردی که شما را به صورت اورژانس برای آنژیوگرافی می فرستند در دیگر موارد شما می توانید خودتان را برای آنژیوگرافی آماده نمایید که توسط پزشک به شما اعلام می شود.

عموماً به شما دستورات قبل از آنژیوگرافی عبارتند از 12 ساعت ناشتا بودن قبل از آنژیوگرافی، بسته های داروی مصرفی تان را به همراه داشته باشید و برای خوردن آن ها در صبح آنژیوگرافی از پزشک سوال کنید. همچنین چنان چه به دیابت مبتلا می باشید با پزشک مطرح کرده و برای مصرف دارو از پزشک راهنمایی دریافت نمایید.

عنوان نظر :
نام شما :