آنژیوگرافی

در ابتدای این مقاله سعی می کنیم تا به بیان معنی آنژیوگرافی بپردازیم و در ادامه درباره علت نیاز به آنژیوگرافی و عوارض و آمادگی جهت انجام آنژیوگرافی خواهیم پرداخت پس با ما در ادامه همراه باشید.

از آنژیوگرافی برای معاینه رگ ها خونی قلب استفاده می شود. آنژیوگرافی نشان می دهد که آیا بیمار با خطرات قلبی مواجه می باشد یا خیر و آیا رگ های خون رسان قلب را مسدود کرده اند یا خیر؟

برای انجام آنژیوگرافی نیاز به تزریق ماده حاجب می باشد که با تاباندن پرتو ایکس آشکار می شود. دستگاه پرتو ایکس تصاویری را با استفاده حاجب به دست می دهد و پزشک با مشاهده این تصاویر رگ های خونی را بررسی می کند و در صورت وجود مشکل پزشک در جهت درمان بیماری کار خود را آغاز می کند.

در چه زمانی آنژیوگرافی تجویز می شود

هنگامی که درد قفسه سینه وجود دارد که نشانی از  بیماری سرخرگ می باشد آنژیوگرافی تجویز می شود. از دیگر مواردی که آنژیوگرافی توسط پزشک تجویز می شود مشاهده درد در قفسه سینه، فک، گردن و بازو می باشد. اختلالات مادر زادی، دریافت نتیجه  هایی غیر طبیعی در آزمایشات غیر تهاجمی استرس قلب، مشکلات رگ خونی یا اسیب دیدن قفسه سینه و مشاهده نشانه هایی که نشان از مشکل در دریچه قلب دارد از دیگر مواردی است که آنژیوگرافی تجویز می شود.

انجام آنژیوگرافی دارای علائمی شدید نمی باشد اما میزان عوارض و خطرات در آنژیوگرافی بیشتر از نوار قلب الکتروکاردیوگرام و اکوکاردیوگرام و تست استرس می باشد.

آنژیوگرافی چه عوارضی دارد

آنژیوگرافی به عنوان یکی از روش های تهاجمی برای تست قلب با خطراتی همراه است. یکی از عوارضی که می توان برای آنژیوگرافی نام برد قرار گرفتن در اشعه ایکس می باشد که البته دارای خطراتی جدی نیست ولی از دیگر عوارض آنژیوگرافی می توان به حمله قلبی، سکته مغزی،آسیب دیدن سرخرگی که کاتر به آن وارد  می شود، ایجاد آلرژی، اسیب به کلیه، خونریزی و عفونت اشاره نمود. تمام این موارد در کلینیک تخصصی قلب و عروق دکتر ریاستی بررسی شده و بهترین راه حل ها برای آن ها به کار گرفته خواهد شد.

آمادگی برای آنژیوگرافی

غیر از مواردی که شما را به صورت اورژانس برای آنژیوگرافی می فرستند در دیگر موارد شما می توانید خودتان را برای آنژیوگرافی آماده نمایید که توسط پزشک به شما اعلام می شود.

عموماً به شما دستورات قبل از آنژیوگرافی عبارتند از 12 ساعت ناشتا بودن قبل از آنژیوگرافی، بسته های داروی مصرفی تان را به همراه داشته باشید و برای خوردن آن ها در صبح آنژیوگرافی از پزشک سوال کنید. همچنین چنان چه به دیابت مبتلا می باشید با پزشک مطرح کرده و برای مصرف دارو از پزشک راهنمایی دریافت نمایید.

برای انجام آنژیو گرافی با پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا میتوانید به کلینیک تخصصی قلب و عروق دکتر ریاستی یکی از مجهزترین کلینیک های واقع در شهر تهران مراجعه نمایید. این کلینیک از کادری مجرب نیز برخوردار است که روند آنژیوگرافی را تا حد زیادی تسریع و تسهیل خواهد کرد.

یکی از روش هایی که پزشک برای پی بردن به بیماری های قلبی و همچنین معاینه رگ های خونی برای بیمار تجویز میکند آنژیوگرافی میباشد. در واقع ‌آنژیوگرافی روشی است که در طی آن از پرتو ایکس برای تصویر برداری و معاینه رگ های خوبی و قلب استفاده میشود. به زبان ساده تر باید بگوییم آنژیوگرافی روشی است که پزشک با انجام آن میتواند پی ببرد که آیا چیزی بر سر راه جریان خون در رگ ها قرار گرفته است یا خیر. آنژیوگرافی به دلایل مختلفی توسط پزشک تجویز میشود که از جمله این دلایل میتوان به درد قفسه سینه، درد فک گردن و بازو، درد در حال پیشرفت در قسمت قفسه سینه، نقص مادرزادی در قلب، بروز مشکل در دریچه قلب، حصول نتایج غیر طبیعی در آزمایشات غیر تهاجمی اشاره نمود.

آنژیوگرافی

کارهایی که قبل از آنژیوگرافی باید برای آماده سازی انجام داد

پزشک معالج قبل از آنکه آنژیوگرافی شوید نکات و مواردی را به شما گوشزد خواهد کرد تا با رعایت این موارد سپس نسبت به انجام آن اقدام نمایید. از جمله کارهایی که قبل از آنژیوگرافی معمولا هر پزشکی به بیمار خود گوشزد میکند را باید بدین شرح نام برد. برای انجام آنژیوگرافی باید از ساعت ۱۲ شب قبل  چیزی نخورده و ننوشید. کلیه داروهایی که مصرف میکنید را باید در کلینیک و یا بیمارستان که قرار است آنژیو انجام شود همراه خود داشته باشید. بهتر است از پزشک معالج جویا شوید که آیا دارو هایتان را باید صبح استفاده کنید یا شب. در صورتیکه به دیابت مبتلا هستید باید از پزشک خود جویا شوید که آیا انسولین و داروهای خود را مصرف کنید یا خیر.

مراقبت هایی که پس از آنژیوگرافی قلب باید صورت گیرد

بعد از آنژیوگرافی قلب نیاز است تا فرد مدتی را به استراحت پرداخته و همچنین نیاز به  نوشیدن مایعات خواهد داشت. البته مایعاتی که فرد بعد از آنژیوگرافی باید مصرف کند هیچگونه مایع حاوی الکل نباید باشد و تنها مایعاتی همچون آب و یا آبمیوه ها باید مورد استفاده قرار گیرد. برای انجام آنژیوگرافی مواد بی حس کننده به فرد تزریق میشود که این موضوع باعث میشود تا فرد چندان حالت عادی و نرمالی البته تا مدتی نداشته باشد که از این رو باید از انجام برخی کارها مانند رانندگی پرهیز کند. فعالیت هایی همچون رانندگی نیاز به حواس کامل دارند که از این رو باید از انجام چنین فعالیت هایی خودداری شود. هر گونه فعالیت های سنگین برای فرد تا مدتی پس از آنژیوگرافی مضر است و باید از انجام چنین فعالیت هایی بپرهیزد. بهتر است پس از انجام آنژیوگرافی به جای دوش گرفتن و استحمام از وان برای شستشو استفاده شود.

عنوان نظر :
نام شما :