Close this search box.

افتادگی دریچه میترال چیست و چه خطراتی دارد؟

افتادگی دریچه میترال چیست

افتادگی دریچه میترال یک عارضه قلبی می باشد و زمانی اتفاق می افتد که جریان خون از دهلیز چپ به سمت دهلیز راست بر میگردد یعنی قسمتی از دریچه میترال که بین دهلیز چپ و راست قرار داد به یک طرف تمایل پیدا می کند. این عارضه زمانی ایجاد می شود که بطن چپ قلب در طول ضربان، فشرده می شود و باعث اختلال در عملکرد قلب می شود.

افتادگی دریچه میترال چیست؟

افتادگی دریچه میترال نوعی بیماری مربوط به دریچه میترال قلب است. در سمت چپ قلب دو حفره به نام دهلیز و بطن چپ وجود دارد و دریچه میترال بین این دو قرار دارد. در صورت برگشت بیش از حد  این دریچه به داخل دهلیز چپ، افتادگی دریچه میترال رخ می دهد. این عارضه، یک بیماری شایع و معمولا بی خطر است و موجب بروز مشکل خاصی در افراد نمی شود.

افتادگی دریچه میتر‍ال
تصویری از افتادگی دریچه میتر‍ال

علت بروز افتادگی دریچه قلب چیست؟

در بیشتر موارد، افتادگی این دریچه به دلایل ناشناخته رخ می دهد و شاید بتوان گفت که همانند رنگ چشم و قد یک ویژگی ژنتیکی است و به خودی خود بیماری محسوب نمی شود. معمولاً افتادگی به دلیل وجود مشکل در بافت متصل کننده دریچه میترال به ماهیچه های قلب رخ می دهد.

برخی از افراد، با این عارضه متولد می شوند و در افراد مبتلا به اختلالات بافت همبند، مانند سندرم مارفان شایع تر است.

افتادگی دریچه میترال

آیا افتادگی دریچه قلب درمان قطعی دارد؟

معمولاً پرولاپس مشکلی را برای فرد ایجاد نمی کند و نیاز به اقدام خاصی نیست؛ ولی در صورت بروز مشکل خاص و شدید مثل برگشت خون شدید، نیاز به درمان قطعی وجود دارد و انجام جراحی توصیه می شود. جراحی دریچه میترال شامل جراحی برای تعویض یا ترمیم دریچه است.

بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی، با پزشک خود مشورت کنید و مزیت انجام این عمل را نسبت به ریسک آن بسنجید.

باز کردن افتادگی دریچه میتر‍ال

علائم و نشانه های افتادگی دریچه میترال چیست؟

اکثر افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال، هیچ علائمی ندارند و علائم در موارد خاص مثل قرار گرفتن در موقعیت های تنش زا، زایمان، بیماری های ویروسی و غیره آشکار می شوند. از جمله علائم و نشانه های این عارضه می توان به‌مواردی از قبیل تپش قلب یا ضربان نا منظم قلب، سرگیجه یا سبکی سر، تنگی نفس  یا خستگی اشاره کرد.

چهار نوع دریچه میترال قلب
علائم و نشانه های افتادگی دریچه میترال

تشخیص افتادگی دریچه قلب به چه صورت است؟

تشخیص اولیه با معاینه پزشک و گوش دادن به صدای قلب صورت می گیرد. پزشک حین گوش دادن به صدای قلب در اکو قلب تهران٬ متوجه وجود صدای خاص شده و یا در صورت بازگشت خون، یک صدای غیر طبیعی از قلب شنیده می شود.

ولی تشخیص قطعی بیماری، با کمک اکوکاردیوگرام صورت می گیرد. این دستگاه، تشخیص افتادگی را تایید و شدت آن را تعیین می کند.

چه درمان هایی برای افتادگی دریچه قلب توصیه شده است؟

گاهی بنا به تشخیص پزشک، مصرف دارو برای درمان پرولاپس ضروری می شود. بدین منظور پزشک و متخصص فشار خون در تهران داروهایی را تجویز کند:

• بلوک کننده های گیرنده ی بتا که موجب شل شدن رگ های خونی و کاهش برگشت خون و نهایتاً کاهش ضربان قلب می شوند.
  • قرص های ادرار آور که موجب حذف سدیم و آب از طریق ادرار می شوند و فشار خون را کاهش می دهند.
  • داروهای ضد آریتمی قلب که برای کنترل ضربان نا منظم قلب استفاده می شوند.
  • داروهای رقیق کننده خون یا ضد انعقادها.
  • آنتی بیوتیک ها.

چه رابطه ای بین استرس و افتادگی دریچه قلب وجود دارد؟

آیا بین استرس و افتادگی دریچه میترال و همچنین دلایل درد قفسه سینه رابطه ای وجود دارد؟ به طور کلی نمی توان گفت که استرس موجب ایجاد افتادگی دریچه میترال می شود؛ ولی باید بدانیم که استرس روانی حاد، فقط در برخی از بیماران می تواند بر ضرب آهنگ و کلیک قلب تاثیر بگذارد و یا موجب بروز مکرر کلیک یا آریتمی شدید شود.

معرفی اجزا داخلی قلب

چه ورزشی برای افتادگی دریچه قلب مناسب است؟

معمولا به بیماران مبتلا به این عارضه، انجام ورزش های هوازی مانند پیاده روی و دوچرخه سواری، دویدن یا شنای سبک توصیه می شود. توصیه شده پیاده روی به مدت 30 دقیقه با سرعت متوسط انجام شود.

افتادگی دریچه قلب چه خطراتی دارد؟

از جمله خطرات افتادگی دریچه میترال می توان به نارسایی حاد دریچه میترال (به دلیل بسته نشدن کامل فلپ های دریچه) و مشکلات مربوط به آریتمی قلب و نارسایی و تورم شدید دهلیز اشاره کرد.

چه درمان های گیاهی برای افتادگی دریچه قلب مفید هستند؟

برخی از پزشکان طب سنتی برای بهبود شرایط بیمار مبتلا به افتادگی دریچه میترال، درمان های گیاهی از قبیل استفاده از میوه به و گلابی را توصیه می کنند. استفاده از روغن زیتون یا کنجد به جای روغن های صنعتی رایج یا استفاده از دمنوش بادرنجبویه و سنبل الطیب برای کمک به وضعیت بیمار توصیه شده است. مصرف دارچین و عسل صبح ناشتا نیز به بهبود شرایط کمک می کند.

آیا افتادگی دریچه قلب در خانم ها بیشتر است؟

در مورد افتادگی دریچه میترال در خانم ها، باید گفت نارسایی خفیف دریچه یک یافته فیزیولوژیک نرمال در تعداد زیادی از افراد است. این‌ اختلال‌ در زنان جوان‌ و میانسال‌ شایع‌ تر از مردان است‌. اما فرمی از بیماری در مردان بالای 50 سال دیده می شود و این مردان نسبت به زنان و افراد جوان تر، 3 برابر بیشتر در معرض خطر نارسایی شدید دریچه میترال قرار دارند.

انواع دریچه میترال
شکل انواع دریچه میترال

آیا پرولاپس یک بیماری شایع است؟

در حدود 2% کل افراد جامعه دچار پرولاپس واقعی هستند که نیاز به درمان و پیگیری دارند و حتی جراحی برایشان توصیه می شود. نارسایی خفیف دریچه، یک مشکل فیزیولوژیک طبیعی است و در بسیاری از افراد وجود دارد. این نارسایی خفیف موجب ایجاد علائم خاصی نمی شود و نیاز به پیگیری خاصی ندارد. در صورت بروز علائم خاص حتما به پزشک متخصص مراجعه شود.

کلینیک تخصصی قلب دکتر محمد ریاستی

جهت دریافت نوبت و مشاوره تماس حاصل فرمایید

از مراقبت های افتادگی دریچه میترال قلب چه می دانید؟

برای پیشگیری از این عارضه، تکنیک و یا روش خاصی پیشنهاد نشده و معمولاً انجام مداخله خاصی ضرورت ندارد. می توان با انجام مراقبت های مناسب به بهبود وضعیت بیمار کمک کرد:

• نوشیدن آب به میزان کافی،
  • استفاده نکردن از سیگار و دخانیات،
  • خواب و استراحت کافی،
  • مصرف به موقع داروها،
  • کاهش مصرف مواد کافئین دار،
  • مصرف غذاهای سالم و انجام ورزش های مناسب،
  • کاهش مصرف گوشت قرمز و غیره.

استفاده از قرص متورال برای افتادگی یا پرولاپس دریچه قلب

پزشکان در صورت افتادگی دریچه میترال به صورت حاد، قرص متورال را برای از بین بردن علائم بیماران تجویز می کنند. این دارو، مسدودکننده بتا است. برای اطمینان از اینکه مصرف متورال برای شما بی خطر است، باید در صورت سابقه آسم یا بیماری های مزمن ریوی یا کبدی یا تیروئیدی و غیره یا حساسیت به متورال یا سایر مسدودکننده های بتا حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

تصویری از بستن دریچه میترال

آیا  پرولاپس موجب ایجاد مشکل در دوران بارداری می ‌شود؟

افتادگی دریچه قلب یک بیماری خوش خیم است و باید دانست که نارسایی دریچه میترال فقط در بیماران مبتلا به افتادگی شدید دریچه مشکل ساز می شود. زنان مبتلا به پرولاپس در صورت عدم وجود سایر اختلالات قلبی عروقی، دوران بارداری سالم و بی خطری را سپری می کنند و عوارض قابل توجهی برای آنها ایجاد نمی شود.

بهتر است در صورتی که مبتلا به این بیماری هستید و قصد بارداری دارید، از قبل با پزشک خود مشورت کنید. پزشک، بسته به شرایط شما توصیه ها و یا طرح درمان خاصی را برایتان در نظر می گیرد و یا راجع به نوع زایمان پیشنهاداتی به شما ارائه می دهد.

جمع بندی

افتادگی دریچه میترال یک بیماری قلبی شایع است که اگرچه ممکن است در بسیاری از افراد بدون علامت باشد، اما می‌تواند مشکلات جدی برای سلامت قلب ایجاد کند. تشخیص به موقع و مدیریت صحیح این بیماری برای جلوگیری از عوارض جدی بسیار حائز اهمیت است.

تحت نظر دکتر محمد ریاستی متخخصص قلب تهران، شما می‌توانید از یک برنامه درمانی جامع و شخصی‌سازی شده بهره‌مند شوید. تجربه و تعهد دکتر ریاستی در ارائه مراقبت‌های تخصصی و دقیق، تضمین می‌کند که شما بهترین راهنمایی و درمان را دریافت کنید.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با علائم افتادگی دریچه میترال مواجه هستید، اکنون بهترین زمان برای مشاوره با دکتر محمد ریاستی است. اعتماد به تخصص و دانش ایشان می‌تواند بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی و سلامت قلب شما به همراه داشته باشد. برای دریافت بهترین مراقبت و درمان، با دکتر محمد ریاستی تماس بگیرید و از خدمات حرفه‌ای و دقیق ایشان بهره‌مند شوید.

منابع: mayoclinic

کلینیک تخصصی قلب و عروق دکتر ریاستی

علائم افتادگی دریچه میترال چیست؟

علائم می‌تواند شامل تپش قلب، خستگی، سرگیجه، درد قفسه سینه، و در برخی موارد تنگی نفس باشد. برخی افراد ممکن است بدون علائم باشند.

چگونه می‌توانم با دکتر محمد ریاستی درباره افتادگی دریچه میترال مشورت کنم؟

برای مشاوره با دکتر محمد ریاستی، می‌توانید از طریق وبسایت یا شماره تماس کلینیک وقت مشاوره بگیرید و از تخصص و تجربه ایشان در زمینه کاردیولوژی بهره‌مند شوید.

آیا افتادگی دریچه میترال خطرناک است؟

در بسیاری از موارد، افتادگی دریچه میترال خطرناک نیست. با این حال، در برخی موارد می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تر مانند نارسایی قلبی یا عفونت دریچه قلب شود.

درمان افتادگی دریچه میترال چگونه است؟

درمان بستگی به شدت بیماری و علائم دارد. ممکن است شامل تغییرات سبک زندگی، داروها یا در موارد شدیدتر، جراحی باشد.

آیا افتادگی دریچه میترال ارثی است؟

افتادگی دریچه میترال می‌تواند در خانواده‌ها به صورت ارثی مشاهده شود. داشتن سابقه خانوادگی این بیماری می‌تواند خطر ابتلا به آن را افزایش دهد.

قرص برای درمان افتادگی دریچه میترال چیست؟

درمان افتادگی دریچه میترال (پرولاپس دریچه میترال) بستگی به شدت علائم و وضعیت بیمار دارد. با این حال، در مواردی که علائم شدیدتر هستند یا مشکلات دیگری مانند نارسایی قلبی وجود دارد، پزشکان ممکن است قرص های مخصوصی را با صلاح دید خود تجویز کنند.

میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵

• سلام و عرض احترام اگر نوارقلب مریض اجازه بده تست ورزش باید انجام بشه.
      اگر بیمار به هر دلیلی نتونه روی تردمیل تند راه بره یا نوار قلبش مشکل قطعه ی st داشته باشه اسکن باید انجام بشه

• سلام و ادب
        مدتیه که درد در قفسه سینه، پشت، کتف و گردن دارم.
        خیلی کم سرگیجه و تهوع پیش میاد
        افتادگی دریچه دارم
        چه زمانی جراحی ضرورت پیدا میکنع؟ ایا روش میتراکلیپ صحت دارع؟

• عرض سلام و احترام بیماری افتادگی دریچه میترال در اغلب موارد چیز نگران کننده نیست و مریض را دچار نگرانی نمی کند. ولی چیزی که برای ما مهم است میزان دریچه میترال می باشد که با اکو متوجه آن می شویم. بعد متوجه شدن میزان شدت دیرچه میترال باید ببینم که نیاز هست تا در مان دارویی شورع شود یا خیر

• عرض سلام و احترام باید حتما جواب اکو و تست ورزش توسط جناب دکتر دیده شود اگر مشکلی نداشته احتمال مسائل قلبی در شما کم می باشد.

• سلام دخترم ۲۱ سالمه اکو گرفتم گفتن افتادگی دریچه میترال دارم قرص بلاک کننده بتا هم دادن بهم ،ولی نگفتن حتما بخورم یجورایی بهم حق انتخاب دادن، من بعضی وقتا تپش قلب و سبکی سر و سرگیجه را تجربه میکنم بنظرتون مشکلم خیلی جدیه خطرناکه یا نه؟

• سلام و وقت بخیر
      اگر میزان افتادگی شدید نباشه اصلا خطرناک نیست و نیازی به نگرانی نیست.
      تجویز دارو فقط زمانی مناسب هست که بیمار علامتهای مکرر داشته باشه.

• کسانی که دریچه میترال تعویض کردن آیا میتونن بدنسازی کار کنن و اینکه اگه دریچه به هر دلیلی لخته بگیره چه خطراتی می‌تونه داشته باشه

• سلام و درود. ورزش سنگین بعد از تعویض دریچه توصیه نمی شود؛ لخته دریچه از سکته مغزی و قلبی و آمبولی های مختلف مثل آمبولی ریه و … تا مرگ رو ممکنه بوجود بیاره.